Ökoiskolai munkaterv
2020/2021. tanév
Az ökoiskolai munkacsoport tagjai: az iskola valamennyi pedagógusa
Felelősök: Egervári Nóra, Várhalmi Márta, Varga-Kammerhofer Lilla
Legfontosabb feladatunk a tanulók környezettudatos szemléletének kialakítása, folyamatos fejlesztése.
1. A megvalósítás lehetőségei, módjai:
- személyes példamutatás
- önképzés
- a környezet folyamatos szépítése, esztétikus, zöld környezet kialakítása az iskola falain belül, az iskolaudvaron és az iskola közvetlen környékén
- az iskolabüfében egészséges, frissen készített élelmiszerek forgalmazása
- az anyag- és energiatakarékosság, az újrafelhasználás és az újrahasznosítás, valamint a szelektív hulladékgyűjtés népszerűsítése (kihelyezett műanyagot és papírt szelektáló szemetesek)
- a média rendszeres tájékoztatása az aktuális eseményekről, a fenntarthatóság népszerűsítése a helyi médiában
- az egészséges életmódra és a fenntarthatóságra nevelés rendszeresen megjelenik a tanórákon és a tanórákon kívüli foglalkozásokon
- újrahasznosítható papírhulladékok, a műanyag kupakok és a használt szárazelemek folyamatos és szelektív gyűjtése
- a természet tiszteletére nevelés
- környezettudatos magatartás kialakítása a mindennapokban
- a diákönkormányzat felelősségvállalásának fejlesztése
- a pedagógusok szakmai képzettségének, módszertani kultúrájának fejlesztése
- felismertetni a tanulókkal, hogy ők maguk is tehetnek környezetük biztonságosabbá, szebbé, esztétikusabbá tételéért
- olyan képességek kialakítása a tanulókban, melyek a későbbiekben is elősegítik a természeti és a társadalmi környezet fenntartható működését.
2. Az iskola környezetbarát működésének kialakítása, fenntartása
- szelektív hulladékgyűjtés megvalósítása
- a tantermek és az iskola környezetének tisztán tartása
- a tantermek zöldítése
- az iskola körüli zöld területek kialakítása, gondozása
- madárbarát iskolaudvar kialakítása
- víz- és energiatakarékosságra való nevelés
- egészséges iskolabüfé működtetése
3. A környezettudatos szemléletet népszerűsítő iskolai programok szervezése
- pályázatok
- projektnapok
- versenyek
- kirándulások
A tanév során megvalósuló tevékenységek:
Tevékenység |
Felelős |
Szelektív hulladékgyűjtés (papír, műanyag) a tantermekben külön tárolók kialakítása |
ökoiskolai munkacsoport, osztályfőnökök |
Szelektív hulladékgyűjtés (papír, műanyag) a folyosókon és a tanáriban |
pedagógusok, technikai dolgozók |
Féloldalas papírok gyűjtése és újrahasznosítása a tanáriban |
pedagógusok |
Használt elemek visszagyűjtése a portánál elhelyezett tárolóban |
technikai dolgozók |
Az ültetett fásszárú növények gondozása osztályszinten a tanév során folyamatosan |
osztályfőnökök, technikai dolgozók |
Madáretetés az iskolaudvaron (madáretető készítése) Téli madárvédelemre felkészülés, MME Madárbarát Iskola programjainak megismerése |
pedagógusok, technikai dolgozók, tanulók, Varga-Kammerhofer Lilla |
Ökológiai faliújság készítése: Évszakonként egy felsős osztály az adott hónap egyik nevezetes napjához kapcsolódó környezet- vagy természetvédelmi témájú faliújságot készít |
ökoiskolai munkacsoport (beosztás) (elkészítés megszervezése) |
„Környezetbarát osztályterem” verseny: teremtisztasági verseny kiegészítése felső tagozaton környezetbarát szempontokkal (szelektív hulladékgyűjtés megvalósítása, zöld növények jelenléte a teremben, takarékosság kialakítása, stb.) |
ökoiskolai munkacsoport |
Mit tettem a környezetvédelemért? |
ökoiskolai munkacsoport |
Kerékpártároló működtetése az iskolaudvaron |
technikai dolgozók |